Dobre strony pracy opiekunki w Niemczech

01 sierpnia 2019 - 16:38
Dobre strony pracy opiekunki w Niemczech

W Internecie można znaleźć masę artykułów opisujących fatalną sytuację opiekunek pracujących u niemieckich seniorów. Opiekunki są poniżane, wynagrodzenie jest „zabierane” przez pośredników, czas pracy jest nieokreślony przez co klient rozumie, że opiekunka ma pracować całą dobę. Jest też opis dramatycznej sytuacji w której opiekunka została pobita przez podopiecznego. Negatywne zdarzenia, czy wręcz przestępstwa trzeba oczywiście nagłaśniać lub przynajmniej zgłaszać odpowiednim organom. Nasuwa się jednak przemyślenie, czy znowu nie mówimy tylko wtedy gdy dzieje się źle? To taka trochę, i mam nadzieję że nikogo tutaj nie urażę, polska właściwość. To przez nią treści w Internecie są głównie krytyczne, a całość zalatuje jedną, wielką aferą.

Otrzymujemy bardzo wiele pochwał od naszych klientów dla opiekunek, którzy w bardzo ciepłych słowach opisują z jaką serdecznością się spotkali. Częstokroć opiekunki są zapraszane do Niemiec na uroczystości rodzinne takie jak urodziny seniora bądź seniorki. W zasadzie „negatywy” stanowią mniej niż 5% wszystkich opinii, postanowiłem więc napisać trochę na temat tego jak uniknąć sytuacji które mogą mieć negatywny przebieg.

Po pierwsze – dobry partner

Pośrednik, jak błędnie opisywane są polskie firmy zatrudniające opiekunki, to tak na prawdę wykonawca usług opieki. Pośrednik to firma niemiecka która kontaktuje się z klientem i utrzymuje z nim relacje. Większość polskich firm korzysta z niemieckich pośredników. I to właśnie te dwa podmioty powinny być rzetelne i wiarygodne. Dlaczego? Bo kontaktem dla opiekunki jest polska strona, a interwencję w Niemczech najczęściej podejmuje niemiecki pośrednik. Jeśli któreś z tych ogniw nie wypełnia swojego zadania poprawnie to może wystąpić problem, np. komunikacyjny, lub większa afera. Dlatego istotnym jest upewnić się kto odpowiada za co i kto to jest. W moim przekonaniu współpraca z tzw. „wirtualnymi” pośrednikami, czyli takimi którzy nigdy nie odwiedzają klienta, bo jest on np. z innego landu, nie ma sensu. Firmy te pozyskują klientów poprzez agresywną reklamę ale tak na prawdę nie mają z klientem nic wspólnego. W Seniovicie duży nacisk kładziemy na wyszukanie odpowiednich partnerów. Spotykamy się z nimi osobiście, sprawdzamy jak pozyskują klientów, jak wygląda ich wizyta w domu, co sprawdzają itd. Jest to dla nas gwarant tego, że zlecenie które od nich otrzymujemy będzie dokładnie zweryfikowane, a osoba którą tam skierujemy nie będzie rozczarowana.

Po drugie – wsparcie i komunikacja

Wynagrodzenie, składki, opłata za przejazd – to wszystko bardzo ważne aspekty. Rzadko jednak opiekunki pytają o to co zrobi firma, jeśli znajdą się one w sytuacji kryzysowej. Czy jest na to określona procedura? Czy firma posiada numer alarmowy na który mogą zadzwonić nawet w nocy? Kto pokryje koszty nieoczekiwanego zjazdu do Polski? Porządny zleceniodawca musi na takie pytania umieć odpowiedzieć. Upewnijcie się, że za atrakcyjnymi zarobkami stoi odpowiedzialny podmiot, który będzie nie tylko płatnikiem ale też wsparciem w trudnych sytuacjach.

Tutaj skończę, a raczej urwę ten wpis, bo chciałbym abyście sami napisali do nas jakie macie pozytywne wspomnienia sytuacji kryzysowej z której udało się, dzięki wsparciu pracowników firmy, wybrnąć. Jaki był finał, jakie zachowaliście w związku z tym wspomnienia? Przesyłajcie do nas (na adres opieka@seniovita.pl) opisy swoich sytuacji, najciekawsze, za Waszą oczywiście zgodą, opublikujemy na naszej stronie internetowej i na Facebook’u.

Dbajmy razem o pozytywny wizerunek tego trudnego i wymagającego zawodu.

Dziękując za przeczytanie artykułu do końca, pozostaję w szacunku – Michał Kraska.