Osteoporoza – cichy zabójca kości

09 lutego 2018 - 8:00
Osteoporoza – cichy zabójca kości

Kości zagrożone osteoporozą: jedzenie na ich wzmocnienie

Osteoporoza nazywana jest często cichym zabójcą. Rozwija się bezobjawowo nawet przez kilkanaście lat. Przez ten czas stopniowo zmniejsza się masa kostna, w strukturze kości zachodzą zmiany, przez co stają się one coraz słabsze i podatne na złamania nawet przy niewielkim upadku. Częstość występowania osteoporozy wyraźnie zwiększa się u osób, które przekroczyły 60. rok życia.

OBJAWY:

Początek dolegliwości objawia się ostrym bólem, pojawiającym się nagle, niespodziewanie, przy codziennych lekkich wysiłkach. Chory potrafi dokładnie zlokalizować ból. Często złamaniom towarzyszy utrata apetytu oraz wzdęcia. Dochodzi do zmiany postawy, występuje deformacja klatki piersiowej, zwana garbem który jest wynikiem kompresyjnych złamań przednich części wielu kręgów.

ZAPOBIEGANIE

Dbajmy o to aby nasza dieta była bogata w wapń i witaminę D. W posiłku powinien znaleźć nabiał oraz owoce, warzywa. W menu może pojawić się również pieczywo (pszenne albo pełnoziarniste). Zawarte w nim witamina B6, miedź i cynk wspomagają rozwój kości. Najlepszym źródłem wapnia w diecie jest mleko i jego przetwory. Należy również uważać na pokarmy ograniczające wchłanianie wapnia, takie jak szpinak i inne jarzyny zawierające kwas szczawiowy. Należy ograniczyć jedzenie dużych ilości razowego chleba, który ma sporo fitynianów utrudniających przyswajanie wapnia oraz spożywanie alkoholu, mocnej kawy, herbaty, napojów gazowanych.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń zapewniają np. 3 szklanki mleka, 3 jogurty czy 2 szklanki mleka i 2 plasterki sera żółtego.

Jak sobie radzić z osteoporozą?

  • Starsze osoby często mają problemy z wzrokiem, równowagą lub poruszaniem się, dlatego przy wyjściu z domu powinniśmy jej towarzyszyć (podobnie w przypadku osób zażywających leki osłabiające organizm lub wywołujące senność).
  • Niebezpieczeństwo dla osób z osteoporozą stanowią dywany, wykładziny, maty łazienkowe. Powinny być przymocowane do podłogi lub mieć powierzchnię antypoślizgową.
  • Mieszkanie powinno być dobrze oświetlone.
  • Zamontowanie poręczy w łazience i toalecie obniżą ryzyko upadku.
  • Należy unikać wychodzenia z domu gdy jest ślisko i mokro.
  • Należy chronić miejsca szczególnie podatne na urazy, unikać ich przeciążania i wykonywać ćwiczenia, które je wzmacniają (kręgosłup, nadgarstki, biodra).
  • Zwrócmy uwagę na podeszwę obuwia domowego – wybierzmy te z podeszwą o odpowiedniej przyczepności.
  • Pilnujmy naszej diety – powinna byc bogata w wapń i witaminę D.
  • W zapobieganiu bólowi może pomóc ostrożny masaż, masaż podwodny, elektroterapia.