Codzienne ćwiczenie pamięci

Osoby w wieku podeszłym często mają problemy z pamięcią. Uskarżają się, że nie pamiętają słów, nie potrafią przypomnieć sobie nazwy przedmiotu, mylą fakty, nie potrafią zapamiętać nowych informacji, przez co często zadają te same pytania.

Otoczenie osoby w wieku podeszłym różnie reaguje na ich problemy. Często pojawia się irytacja, złość, co tylko potęguje wycofanie osób starszych, rezygnację z kontaktów społecznych, co w konsekwencji nasila problemy z pamięcią.

Istotne jest, aby ćwiczyć pamięć na co dzień.

Ćwiczeń poprawiających pamięć i koncentrację uwagi jest bardzo wiele. Co więcej, wiele z nich można wykonywać praktycznie w każdym miejscu.

Poniżej kilka przykładów ćwiczeń z podziałem na obszary:

  • Uwaga i koncentracja 
    • Oglądając wiadomości poproś osobę w wieku podeszłym, aby postarała się zapamiętać jak najwięcej informacji. Niech skupi się na najważniejszych tytułach. Po zakończeniu wiadomości poproś, aby tobie opowiedziała, co takiego działo się w kraju i na świecie. Dopytuj o szczegóły- to ułatwi przypomnienie ich.
    • Granie w karty, szachy, warcaby.
    • Układanie puzzli.
    • Origami – to nie tylko świetna zabawa, ale także bardzo skuteczne ćwiczenie pamięci.
    • Tworzenie listy zakupów, a następnie wspólne zakupy.
  • Szybkość
    • Odpowiadania na pytania w quizach i teleturniejach.
    • Liczenie w pamięci – robiąc zakupy staracie się oszacować, ile wyniesie wasz rachunek przy kasie.
  • Słownictwo
    • Czytanie, czytanie, czytanie – wszystkiego, co się da.
    • Nieznane lub zapomniane słowa należy układać w zdania albo nawet w całe historie, bo to ułatwia zapamiętanie.
    • Rozwiązywanie krzyżówek.
    • Scrabble.
    • Ćwiczenia na przysłowiach – dokańczanie popularnych przysłów.
  • Zmysł obserwacji
    • Gry typu: znajdź 10 różnic
    • Na spacerze nazywanie gatunków drzew, kwiatów itp.
  • Logika i organizacja myśli
    • Gra w statki
    • Gra w kółko i krzyżyk