Kłopoty z zasypianiem u osób starszych

Sen potrzebny jest każdemu z nas, niezależnie od wieku. Wiemy, jak niekorzystnie na nasze funkcjonowanie wpływa brak snu i jak irytujące są minuty, kiedy leżymy w łóżku, jest noc, a sen nie chce przyjść. Nawet liczenie baranów nie pomaga… Z każdą minutą jesteśmy coraz bardziej zdenerwowani faktem, że nie możemy zasnąć. W głowie zaczynają pojawiać się różne myśli, które czasami tym bardziej utrudniają zaśnięcie.

Dużo osób w wieku podeszłym ma trudności czy kłopoty ze snem. Dotyczy to nawet 1/3 liczby wszystkich seniorów. Niektórzy z nich mają okresowe kłopoty ze snem, u innych utrzymują się przez dłuższy czas. Osoby starsze najczęściej uskarżają się na kilkukrotne wybudzanie się w nocy. Wiele osób wybudza się bardzo wcześnie, nawet ok 4 w nocy, inni natomiast nie potrafią zasnąć przez długi czas. Niezależnie od tego, jaki dokładnie problem ze snem dotyka seniora, ma wspólny mianownik – sen nie daje poczucia wypoczynku, nie jest ukojeniem, powoduje irytację.

Każdy z nas ma inne zapotrzebowanie na sen, związane jest to z trybem życia jaki prowadzimy, a także z wiekiem. Zmiana rytmu snu i czuwania jest odpowiedzią na proces starzenia się naszego organizmu. Normalne jest zatem, że np. z wiekiem zmniejsza się zapotrzebowanie na sen. Zmianie ulec może także cykl dobowy – stając się seniorem możemy odczuwać potrzebę wcześniejszego kładzenia się spać oraz wcześniejszego wybudzania się. U osób starszych dochodzi też do zmiany faz snu, przez co przeżywają oni mniej marzeń sennych, co może wpływać na obniżenie jakości snu, a tym samym gorsze funkcjonowanie w ciągu dnia.

U seniorów kłopoty mogą pojawić się jako zjawisko samoistne lub też współwystępować z innymi schorzeniami. Najczęściej bezsenność pojawia się w wyniku depresji. Kłopoty ze snem mogą towarzyszyć także innym chorobom, np.: niewydolności serca, Alzheimerowi (u 44% osób z tą chorobą występują zaburzenia snu), chorobom płuc oraz w czasie rekonwalescencji po zawale serca lub udarze mózgu.

Walka z bezsennością jest możliwa tylko wtedy, gdy zostanie ustalona przyczyna. Jeśli trudności ze snem są powikłaniem innej choroby, czasami wystarczy zmienić leki, aby problem przestał istnieć. W sytuacji, gdy bezsenność występuje bez konkretnej przyczyny, warto zwrócić uwagę na plan dnia i aktywność w ciągu dnia osoby starszej. Poobserwujmy, czy senior siedząc w fotelu nie ucina sobie kilku drzemek, czy po obiedzie nie kładzie się, aby odpocząć. Pamiętajmy, że seniorzy często wykazują się niewielką aktywnością fizyczną w ciągu dnia, zatem wieczorem, kładąc się do łóżka nie odczuwają senności i w związku z tym skarżą się na trudności z zasypianiem. Rozwiązaniem tego problemu jest przemodelowanie sposobu spędzania dnia takiej osoby. Warto wybrać się na spacer, włączyć seniora w domowe obowiązki, czy nawet zwiększyć ilość rozmów w ciągu dnia. Dobrym sposobem jest zmiana kilku nawyków, np. czytania, czy oglądania TV w łóżku, aby było ono tylko miejscem kojarzącym się ze snem.

Pamiętajmy o tym, aby nie objadać się przed sen, szczególnie słodyczami. Kolacja powinna być lekka i zjedzona ok 1,5-2h przed położeniem się spać.

/