Jak pielęgnować skórę seniora w zimowe miesiące

Mróz, niskie temperatury, wiatr oraz ostre słońce wpływają negatywnie na skórę. Jest to odczuwalne szczególnie zimą, gdy towarzyszą nam zmiany temperatur i wychodzimy z ogrzewanego pomieszczenia na mróz. Tak duże różnice temperatury otoczenia niekorzystnie wpływają na skórę, która robi się nienaturalnie napięta, piekąca i swędząca.

Jak więc pielęgnować skórę seniora w zimowe miesiące?

Skóra osoby starszej jest cieńsza, mniej elastyczna oraz bardziej wrażliwa na podrażnienia. Jej kondycja zależy od wielu czynników, m.in. od przebytych poważnych chorób, od stylu życia, przybierania na wadze lub jej utraty oraz czy wcześniej była prowadzona odpowiednia pielęgnacja skóry. W efekcie dochodzi do osłabienia bariery ochronnej, co niesie za sobą ryzyko powstania chorób skórnych (grzybica, odparzenia czy odleżyny).

Cera jest podatna na przesuszenia, która dodatkowo odwodniona w okresie jesienno-zimowym uwydatnia naczynka oraz zmarszczki. Skóra dojrzała wymaga łagodnego i delikatnego oczyszczania, zwiększonej ochrony z zewnątrz oraz zdrowego odżywiania, które zapewni regenerację komórek od wewnątrz. 

Pielęgnacja

Do najważniejszych elementów pielęgnacji należy mycie skóry podopiecznego przynajmniej raz dziennie. Jeżeli nie jest możliwa codzienna kąpiel lub prysznic, można przemywać skórę wodą z mydłem. Dzięki tej rutynie nie narazimy seniora na choroby skórne, dyskomfort i nieprzyjemny zapach. Skórę trzeba nawilżyć, a podrażnione miejsca odpowiednio zabezpieczyć.

Cera seniora wymaga dodatkowej pielęgnacji opartej na bezpiecznych i bogatych w odpowiednie składniki kosmetykach, które nie zawierają parabenów. Zaleca się korzystanie z kosmetyków bogatych w kwas hialuronowy oraz glicerynę – substancje te nawilżają i zapobiegają odwodnieniu tkanki. W pielęgnacji skóry dojrzałej warto wybrać kremy zawierające retinol, który bogaty jest w witaminę A. Przyspiesza on regenerację komórek, pobudza naturalny system ochronny naskórka. Produkty te powinny być przeznaczone do skóry wrażliwej i podatnej na podrażnienia.

Ochrona przeciwsłoneczna

Zimą jak i przez cały rok bardzo ważna jest ochrona skóry przed działaniem promieni słonecznych. Kremy do twarzy powinny zawierać wysoki indeks filtru UV oraz być wodoodporne – podczas deszczu lub śniegu trudniej zmywają się z twarzy. Kremy z filtrem chronią przed rakiem skóry, a jak powszechnie wiadomo szkodliwe promieniowanie słoneczne jest odpowiedzialne za większość przypadków nowotworów skóry.

Dłonie i usta

W chłodne oraz mroźne dni nie można zapominać o dłoniach i ustach seniora. Niesprzyjające warunki atmosferyczne powodują, że skóra staje się czerwona, napięta i spękana. Warto zaopatrzyć siebie i seniora w pomadkę z filtrem oraz pamiętać o jej regularnym stosowaniu. Dłonie należy nawilżać tłustym kremem, gdyż są one niezwykle podatne na podrażnienia. Ponadto zawsze trzeba zwracać uwagę, aby senior zakładał rękawiczki przed wyjściem na dwór. 

Pielęgnacja osoby leżącej

Opieka nad osobą leżąca bywa wymagająca. Bardzo często typowy codzienny prysznic osoby obłożnie chorej i leżącej nie jest możliwy do wykonania. Warto przemywać skórę wodą z dodatkiem delikatnego środka myjącego (nawet kilka razy dziennie) zwłaszcza pod fałdami i w okolicach pachwin. Można to zrobić za pomocą szmatki/pieluchy, wody i mydła lub używając specjalnie przeznaczonych do tego chusteczek nawilżających. Istotne jest również, aby myć seniora miejscowo, nie pocierając skóry

Częstymi problemami skórnymi są odparzenia i odleżyny. 

Odparzenia u osoby obłożnie chorej pojawiają się w wyniku tarcia czy ucisku, ale także gdy osoba nadmiernie się poci oraz ma problemy z nietrzymaniem moczu. Zmiany tworzą się w fałdach skóry, pod piersiami oraz w miejscach intymnych. By uniknąć lub złagodzić odparzenia, należy dokładnie myć skórę przy pomocy delikatnego preparatu, starannie osuszyć oraz zabezpieczać kremami ochronnymi o lekkiej konsystencji.

Odleżyny to niebezpieczna dla zdrowia dolegliwość, która dotyka seniorów obłożnie chorych lub poruszających się na wózku inwalidzkim. Powstają, gdy na ciało wywierany jest długotrwały nacisk ograniczający przepływ krwi. Najczęściej pojawiają się na łopatkach, wzdłuż kręgosłupa, na małżowinach usznych, na potylicy, na kolanach, piętach czy kościach biodrowych. Osobę chorą przed odleżynami chroni regularna zmiana pozycji – w przypadku osób leżących należy to robić co 2 godziny. U osób na wózku ten czas jest krótszy – przekręcanie powinno się odbywać co 15 minut. Pościel oraz odzież chorego powinna być zawsze czysta. Istotne jest też dbanie o higienę osoby leżącej z odleżynami. Powinna być regularnie myta, a skórę seniora warto natłuścić zwykłą oliwką dla dzieci lub specjalnym kremem ochronnym. 

Pamiętaj, że pielęgnacja skóry seniorów nie zawsze musi być problematyczna! Wystarczy, że zatroszczysz się o regularną higienę skóry i dobierzesz odpowiednie kosmetyki.

Jak dbać o seniora zimą?

Sezon jesienno-zimowego to czas, kiedy trzeba szczególnie dbać o zdrowie seniorów. Organizm osoby starszej narażony jest na spadek odporności. Z pozoru niegroźna infekcja może szybko przekształcić się w groźną dla zdrowia chorobę. Dlatego w okresie jesienno-zimowym bardzo ważne jest, by kompleksowo zadbać o odpowiednie wsparcie seniora. 

Jak skutecznie dbać o seniora

Jednym z największych zagrożeń jest wychłodzenie organizmu (hipotermia). Jest to stan w którym temperatura ciała człowieka spada poniżej granicznych 36 stopni Celsjusza. We wczesnym stadium wychłodzenia można zaobserwować u seniora dreszcze (tzw. gęsią skórkę), osłabienie ramion i nóg, dezorientację, zawroty głowy. Ciężkie wychłodzenie, w trakcie którego temperatura może spaść nawet poniżej 28 stopni, jest związane z bezpośrednim zagrożeniem życia. Głównymi objawami są zaburzenie świadomości oraz brak wrażliwości na bodźce zewnętrzne. 

Zasadniczą przyczyną hipotermii jest narażenie organizmu na skrajnie niekorzystne warunki, zazwyczaj związane z niską temperaturą otoczenia. Szczególnie niebezpieczna jest zimna woda, zimny deszcz oraz wiatr, a także skrajnie niska temperatura powietrza. Jeżeli podejrzewasz, że u danej osoby wystąpiła  hipotermia, niezwłocznie zadzwoń po pogotowie ratunkowe.

Opiekun osoby starszej musi zwrócić szczególną uwagę na ubiór podopiecznego. Warto ubierać seniora oraz siebie na tzw. “cebulkę”, ponieważ równie niebezpieczne jest przegrzanie organizmu. Do podstaw ubioru zimą należy ciepła, nieprzemakalna kurtka, ocieplane obuwie oraz czapka zakrywająca uszy. Ochrona głowy to podstawa, ponieważ przez głowę ucieka najwięcej ciepła. Zaleca się nierezygnowanie z aktywności fizycznej. Krótkie spacery w zimowe dni korzystnie wpłyną na krążenie krwi podopiecznego oraz zapełnią czas wolny seniora. 

Niesprzyjająca pogoda, mroźne dni i brak słońca może negatywnie oddziaływać na zdrowie i samopoczucie osób w starszym wieku. 

Dieta seniora

Zbilansowana dieta ma wpływ na dobre samopoczucie i zdrowie osoby starszej. Podstawą powinny być dania rozgrzewające, bazujące na warzywach, kaszach oraz pełnoziarnistych składnikach. Warto postawić na zupy i kremy. W jadłospisie podopiecznego nie może zabraknąć także owoców. Zalecane jest przyjmowanie przez seniora ciepłych płynów, takich jak np. czarna herbata z cytryną, pomarańczą miodem oraz szczyptą przypraw (najlepsze będą imbir, goździki, cynamon, kurkuma). Nie dość, że taka mikstura dobrze smakuje to również szybko rozgrzeje zziębnięty organizm. Gdy senior jest przeziębiony, warto przygotować napar z imbiru, mięty, miodu i cytryny – działa on jak naturalny antybiotyk. Powinno się zrezygnować z alkoholu, ponieważ paradoksalnie sprawia on, że tracimy ciepło szybciej.

Postaw na witaminy

Należy zadbać, aby seniorowi nie zabrakło potrzebnych składników mineralnych. W okresie jesienno-zimowym powinniśmy postawić na  witaminę A, D i C. Warto ją suplementować (po uzgodnieniu z lekarzem), ale również wplatać ją do diety.

Witaminę A znajdziemy w marchewce, szpinaku, pomidorach i brokułach. Wpływa doskonale na witalność skóry, zapobiega powstawaniu plam i przebarwień.

Witaminę C znajdziemy m.in w: papryce, szpinaku, kalafiorze i cytrusach. Wpływa ona korzystnie na zwiększenie odporności. Dzięki obecności witaminy C skóra staje się promienna, nawilżona i wygładzona.

Witaminę D znajdziemy w rybach morskich, mleku i jajach kurzych. Niestety, zapewnienie właściwej ilości witaminy D wyłącznie w oparciu o produkty spożywcze jest niemożliwe. Warto postawić na całoroczną suplementację.

Sen

Podczas pełnowartościowego snu ciało najszybciej się regeneruje. Jest on niezbędny w walce z atakującymi wirusami. Jeżeli podopieczny jest przeziębiony, odpowiednia dawka snu postawi go szybciej na nogi. Wypoczęty senior to zdrowy senior!

W domu

Ogrzewanie pomieszczeń powoduje, że powietrze w domach i mieszkaniach jest suche. Powoduje to wysuszenie śluzówek, które są przyczyną kataru i suchego kaszlu oraz dróg oddechowych, co ułatwia drobnoustrojom przenikanie do organizmu. Warto w okresie zimowym kłaść wilgotne ręczniki na kaloryfer. Sposób ten pomoże zwiększyć wilgotność powietrza.

Jakie sposoby znacie na poprawienie odporności?

Niemiecki – lekcja 34. fiszki językowe – napoje

WODA

  • das Flaschenwasser – woda butelkowana
  • das Leitungswasser – woda z kranu
  • das Mineralwasser – woda mineralna
  • ein Mineralwasser mit Geschmack – woda mineralna smakowa
  • das Quellwasser – woda źródlana
  • das Trinkwasser – woda pitna
  • das Wasser – woda
  • Wasser mit Kohlensäure – woda gazowana
  • Wasser ohne Kohlensäure – woda niegazowana

HERBATA

  • der Beuteltee – herbata w torebkach
  • der Eistee – herbata mrożona
  • der Früchtetee – herbata owocowa
  • der Ingwertee – herbata imbirowa
  • der Kamillentee – herbata rumiankowa
  • der Kräutertee – herbata ziołowa
  • der Pfefferminztee – herbata miętowa
  • der Tee – herbata
  • der Teebeutel – torebka herbaty
  • grüner Tee – herbata zielona
  • loser Tee – herbata sypana
  • schwarzer Tee – herbata czarna
  • Teewasser aufsetzen – nastawić wodę na herbatę

KAWA

  • der Bohnenkaffee – kawa ziarnista
  • der Cappuccino – cappuccino
  • der Eiskaffee – kawa mrożona
  • der Espresso – espresso
  • der Instantkaffee – kawa rozpuszczalna
  • der Kaffee – kawa
  • Kaffee mit Sahne – kawa ze śmietanką
  • dünnen Kaffee – słaba kawa
  • nach dem Mittagessen einen Kaffee trinken – wypić kawę po obiedzie
  • den Kaffee süßen – słodzić kawę
  • der Malzkaffee – kawa zbożowa
  • der Milchkaffee – kawa biała
  • der Mokka – mokka
  • frisch aufgebrühter Kaffee – świeżo zaparzona kawa
  • schwarzer Kaffee – czarna kawa
  • starker Kaffee – mocna kawa
  • türkischer Kaffee – kawa po turecku
  • der Wiener Kaffee – kawa po wiedeńsku

NAPOJE BEZALKOHOLOWE

  • der Apfelsaft – sok jabłkowy
  • die Buttermilch – maślanka
  • der Fruchtsaft – sok owocowy
  • der Johannisbeersaft – sok porzeczkowy
  • der Kakao – kakao
  • die Limonade – lemoniada
  • die Milch – mleko
  • der Möhrensaft – sok z marchwi
  • die Orangeade – oranżada
  • der Orangensaft – sok pomarańczowy
  • der Saft – sok
  • der Schaumwein – wino musujące
  • das Tonic – tonik
  • der Traubensaft – sok winogronow

ALKOHOLE

  • das Bier – piwo
  • alkoholfreies Bier – piwo bezalkoholowe
  • dunkles Bier – piwo ciemne
  • helles Bier – piwo jasne
  • das Dosenbier – piwo w puszce
  • das Dunkle – piwo ciemne
  • das Helle – piwo jasne
  • das Ingwerbier – piwo imbirowe
  • der Dessertwein – wino deserowe
  • der Glühwein – wino grzane
  • der Rotwein – wino czerwone
  • der Süßwein – wino słodkie
  • der Wein – wino
  • eine Flasche Wein – butelka wina
  • halbtrockener Wein – wino półsłodkie
  • lieblicher Wein – wino półwytrawne
  • trockener Wein – wino wytrawne
  • der Weißwein – wino białe
  • der Alkohol – alkohol
  • der Brandy – brandy
  • der Champagnes – szampan
  • der Gin – gin
  • der Kognak – koniak
  • Gin Tonic – gin z tonikiem
  • der Likör – likier
  • der Porto – porto
  • der Punsch – poncz
  • der Rum – rum
  • der Shampus – szampan
  • der Sliwowitz – śliwowica
  • der Whiskey – whisky
  • der Wodka – wódka

  1. Es ist kalt heute, ich machen Ihnen einen heissen Tee. – Ale dziś zimno zrobię Pani/Panu gorącą herbatę.
  2. Ihnen war kalt draussen, ich machen ein wärmendes Getränk. – Zmarzłaś na dworze już robię rozgrzewający napój.
  3. Wollen wir einen Kaffee oder ein Tee trinken? – Wypijemy kawę czy herbatę?
  4. Meine zu betreuende Person trinkt gerne Orangensaft zum Frühstück. – Moja podopieczna do śniadania lubi sok pomarańczowy.
  5. Ich werde Ihnen einen traditionellen grünen Tee machen, er wird Ihnen beim Aufwärmen helfen. – Zaparzę tradycyjną zieloną herbatę, pomoże się Pani rozgrzać.
  6. Zum Kuchen möchten Sie einen schwarzen Kaffee oder Milchkaffee? – Do ciasta kawa czarna czy biała?
  7. Der Apfelsaft ist zu ende, kann ich Ihnen einen Orangensaft anbieten? – Sok jabłkowy się skończył, czy może być pomarańczowy?
  8. Wo steht die Mineralwasser Kiste? – Gdzie stoi skrzynka z woda mineralną?
  9. Sie müssen vielen trinken, ich werden Ihnen ein Glas Wasser geben. – Musi Pan dużo pić, naleję Panu szklanki wody.
  10. Wir sind nass geworden, ich werde Sie umziehen und Ihnen einen heissen Tee mit Honig und Ingwer vorbereiten. – Zmokłyśmy na spacerze, przebiorę Panią i przygotuję herbatę z miodem i imbirem.

Zapraszamy na kolejną lekcję już w najbliższy piętek.

Nowy twardy lockdown

Od 16 grudnia w Niemczech obowiązuje, tzw. “twardy lockdown”. Podczas wtorkowych obrad w Berlinie rząd federalny i rządy krajów związkowych zdecydowały się na przedłużenie go do 31 stycznia z powodu utrzymującej się wysokiej liczby zakażeń koronawirusem.  Zostaną także wprowadzone nowe obostrzenia, m.in. dotyczące kontaktów oraz ograniczeń w przemieszczaniu się. W życie mają one wejść najpóźniej 11 stycznia i będą trwały co najmniej do 31 stycznia.

Zasięgi w przemieszczaniu się 

W okręgach o dużej liczbe aktualnie zakażonych koronawirusem zostanie wprowadzony maksymalny zasięg przemieszczania się do 15 km wokół miejsca zamieszkania. Ograniczenie ma obejmować powiaty, w których w ciągu siedmiu dni występowało ponad 200 nowych zakażeń na 100 tys. mieszkańców.

Ograniczenia kontaktu 

Od 11 stycznia zostały wprowadzone większe restrykcje w ograniczeniu kontaktów. Członkowie jednego gospodarstwa domowego będą mogli spotykać się tylko z jedną osobą, nie tak jak to było dotychczas tj. maksymalnie z pięcioma osobami z innego gospodarstwa domowego. Władze niemieckie apelują o opuszczanie mieszkań tylko w przypadkach, gdy jest to niezbędne. 

Testy na COVID-19

Jak czytamy na portalu gov.pl: ” Najpóźniej od 11 stycznia 2021 r. wejdą w życie przepisy dotyczące dodatkowego testu przy wjeździe do Niemiec. Negatywny wynik testu przy wjeździe nie będzie automatycznie zwalniał z kwarantanny. W niektórych landach, taki test przy wjeździe może być wymagany już teraz. Aktualnie wymogi Instytutu Roberta Kocha spełniają testy PCR i szybkie testy antygenowe (czułość ≥ 80%, swoistość ≥ 97%). Wynik testu powinien być w jęz. angielskim, niemieckim lub francuskim. Szczegóły rozwiązań będą znane, gdy kraje związkowe opublikują nowe przepisy.”

11 stycznia w  poszczególne landy mogą wprowadzić nakaz wykonania drugiego Testu na Covid-19 już na terytorium Niemiec. Jego negatywny wynik pozwoli na zwolnienie z kwarantanny po 5-ciu dniach (nie musi odbywać kwarantanny 10-cio dniowej).

Zgodnie z decyzją, do 31 stycznia obowiązują dotychczasowe regulacje: zamknięte pozostają szkoły i przedszkola, restauracje, miejsca rozrywki, punkty usługowe. 

Za szczegółowe przepisy prawne, które wprowadzają dodatkowe ograniczenia, odpowiadają rządy krajów związkowych. Zalecamy na bieżąco śledzić strony internetowe rządów krajów związkowych.